UWAGA! Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) (RODO) informujemy, iż ta strona wykorzystuje technologię cookies.

foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Zespół Szkół Techniczno-Usługowych im. Jana Pawła II
ul. Pokoju 14, 42-600 Tarnowskie Góry
tel: 32 719 11 58

logo kolor

Wykaz podręczników dla uczniów klas 1
(wykaz zbiorczy; proszę zwracać uwagę na czerwone dopiski)


Inspektor Danych Osobowych
Na podstawie art. 37.7 RODO informujemy, że Inspektorem ochrony danych (IOD) jest Pan Adam Korzuch, mail: korzuch@infoic.pl.

0102





03

04

Wiosna za oknem i dostęp do wielu kolorowych warzyw i owoców powinien zachęcić do wprowadzenia zmian w żywieniu. Warto zacząć od programu "5 garści zdrowia" - to prosta zmiana, która może przynieść wiele pozytywnych efektów dla naszego organizmu.
Wbrew pozorom dodanie porcji warzyw do posiłku czy spożycie owocu jako przekąski wcale nie jest trudne. Zwłaszcza, że porcję bardzo łatwo można samemu dla siebie określić przy użyciu dłoni - jedna garść to jedna porcja. Oczywiście możemy ją również opisać w gramach czy sztukach np. 100 gramów surówki, szklanka brokułów, średnie jabłko, 3 śliwki, ale o wiele łatwiej mierzy się je właśnie dłonią. Zwłaszcza, że mniejsze potrzeby dzieci zmieszczą się w ich małej dłoni, a większe dorosłych w ich proporcjonalnie większej dłoni.

05


Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) powinno się jadać pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Świeże lub mrożone powinny być składową każdego posiłku, których powinno być 5 w ciągu dnia. Ponieważ nie ma jednego idealnego warzywa czy owocu, które zawierałoby wszystkie niezbędne witaminy, ich rozmaitość w codziennej diecie jest najlepszym sposobem zapewnienia sobie odpowiedniej ilości tych składników. Najlepiej jeść warzywa i owoce surowe.
Dla przykładu, surowe warzywa kapustne, pomidory, natka pietruszki, papryka, porzeczki truskawki, maliny, jagody, stanowiące dobre źródło witaminy C.
Natomiast marchew, sałata, cykoria, nać pietruszki, jarmuż, szczaw, szpinak, dynia i morela stanowią źródło beta-karotenu.
Jeśli chodzi o przetwarzanie warzyw i owoców to najlepszym produktem są mrożonki. W porównaniu z innymi metodami przetwórczymi zachowują one w największym stopniu wartość odżywczą świeżych warzyw i owoców. Straty witamin przy zamrażaniu są praktycznie niewielkie i wynoszą do 20%.
Zapotrzebowanie zdrowego człowieka na energię i składniki odżywcze jest zróżnicowane i zależne od płci, wieku, aktywności fizycznej, stanu fizjologicznego i warunków życia.Odpowiednie spożycie, we wskazanej ilości, zróżnicowanych produktów w połączeniu ze zdrowym trybem życia gwarantuje spełnienie zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze. Efekt, o którym traktuje oświadczenie uzyskać można po spożyciu wskazanej ilości środka spożywczego, niejednokrotnie w ilości minimum 100 g. Osoby z alergią, nietolerancją pokarmową komponując swoją dietę powinny unikać produktów przeciwskazanych.

06

Nasz organizm nie potrafi magazynować większości składników lub posiada tylko niewielkie ich zasoby. Jeżeli ich nie dostarczamy, to organizm, jeżeli ma taką możliwość, sięga do tych niewielkich magazynów lub z powodu ich braku, od razu "jest na minusie". Stąd potrzeba dostarczania tych substancji w codziennej diecie. Poleca się spożywanie 3 porcji warzyw i 2 porcji owoców w ciągu dnia. Proponuje się jadanie większej ilości warzyw niż owoców z powodu większej obecności cukrów w owocach. Ich nadmiar może być niekorzystny zwłaszcza wśród osób z tendencją do nadwagi czy otyłości. Ale nie oznacza to konieczności rezygnacji z któregokolwiek owocu i w tej grupie konsumentów. Zachowanie tych proporcji w odniesieniu do poszczególnych porcji w ciągu dnia nie spowoduje zaburzenia równowagi kalorycznej diety.
Można przyjąć, że ?nasza własna porcja? to jest taka ilość produktu żywnościowego, jaka mieści się w naszej garści i warto ją powtórzyć 5 razy dziennie przy - każdym posiłku. Dieta przeciętnego Polaka jest niestety uboga w owoce i warzywa i dlatego takie zachowania prozdrowotne warto kształtować już od najmłodszych lat.

0708brokuly0910
 
Materiał pochodzi ze strony: http://5garscizdrowia.biedronka.pl

rekrutacja2022/2023
wniosek
molnet plus
uonet+

czytaj pl 2017 plakat

czwartek, 18 sierpnia 2022
Dziś imieniny:
Ilony, Klary

Partnerzy

FUNDACJA "SZTURMAN"
szturman